Netwerkbeheer, het is soms even doorbijten

reparatie van een computernetwerk - ONB ICT

Soms heb je van die netwerkstoringen die je voor altijd bij blijven.

Zo belde een klant van ons met raadselachtige problemen. Het is een bedrijf met 12 man personeel, dus belangrijk dat de ICT goed draait, en iedereen lekker aan het werk kan blijven.

De netwerkstoring in kaart brengen

Het probleem was als volgt: de medewerkers konden printen maar niet bij hun programma’s en bestanden. Onderling communiceren via mail werkte niet en ook internet deed het niet. Aan de slag met de dagelijkse werkzaamheden zat er niet in. Paniek dus! Natuurlijk was het zaak dat de oorzaak van de storing snel gevonden zou worden. En vooral ook opgelost zodat iedereen weer aan het werk kon!

Omdat we het netwerk bij deze klant zelf hebben aangelegd, wisten we precies hoe het in elkaar steekt. En konden we op afstand meekijken. We wisten waar te beginnen en samen met de klant hebben we verschillende tests gedaan. Als je dit doet, werkt dat dan? Als je die kabel wisselt met die, wat gebeurt er dan? En komen we een stap verder als we deze instelling wijzigen? Zo brachten we de complete storing in kaart.

Op afstand onderzoeken

Al snel ontdekten we dat we op afstand wel contact konden maken met de servers, maar niet met de printers. Van buitenaf werkte nou juist die zaken wél, die intern bij de klant niet werkte! En andersom. Wat bij de klant wel werkte, werkte op afstand niet. Zoals het printen. De oorsprong van het probleem begon ons steeds duidelijker te worden.

Een plotseling kapotte kabel

Binnen korte tijd wisten we dat een fundamentele netwerkkabel niet werkte. Hoe kon dat nu? Deze kabel haperde nooit en werkte altijd prima.

Wij wisten waar deze kabel lag binnen het bedrijf en vroegen de klant een kijkje te gaan nemen. Lag de kabel er nog goed bij? Of was hij soms kapot?!

Hoe kan dat nou?

Heb jij een idee hoe het kan dat de kabel plotseling niet meer werkte?
Soms heb je van die klussen die je voor altijd bij blijven, en dit is er zo één. Je mag nog één keer een gokje wagen. Nou?!

Het was een muis!! Een muis had aan de kabel geknaagd, legde het bedrijf plat en zorgde voor een mooi verhaal. De kabel konden we gelukkig snel vervangen. Maar de muis moest ook nog worden gevangen. Alle medewerkers konden weer aan het werk. Met hun voeten op een krukje 😊

Help mij ook snel!

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer berichten

Stuur een bericht